
Diplom
Målet med diplomen er å skape et personlig fundament om temaet samtidskunstmuseum som typologi. Et stykke litteratur som ble sentralt for prosjektet var Remy Zauggs “The Art Museum of My Dreams”, som sterkt argumenterer for “white cube” som det ultimate rommet for kunst. Teorien om white cube fremsto som noe som trengte videre undersøkelser. I løpet av forberedelsesperioden til diplomen la jeg ut på en reise for å besøke et bredt utvalg kunstmuseer i Europa for å se dem gjennom Zauggs teorier.
Det endelige forslaget plasseres på et tidligere industriområde like utenfor Stavanger sentrum, i en del av byen som snart vil gjennomgå en omfattende utbygging, men som for nå står som et “terrain vague”. Den industrielle estetikken er inkorporert i designet for å hedre områdets og byens historie. Museet har en fri, vertikal bevegelse uten forhåndsbestemte ruter, slik at publikum kan vandre autonomt. Mens all infrastruktur og andre funksjoner enn galleriet plasseres innenfor en stålramme, er alle white cubes stablet oppå hverandre i en fast betongstruktur. Ingen white cube har samme størrelse, de varierer i både størrelse og takhøyde, noe som gir både fleksibilitet og konstanthet. Hovedfokuset i designet er å opprettholde autonomi for både betrakteren og kunstverket. Samtidig sikres konstanthet i utstillingsrommene, en total oversikt, en rekke sekvenser og programmatisk minimalisme. Forslaget er i seg selv minimalistisk og ideologisk i tråd med Zauggs teori.






